DALIL WASIAT
Dalam
Al-Quran, Allah swt berfirman:
............مِنْ بَعْدِ
وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ ............
“(Pembahagian
itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat oleh simati dan sesudah dibayarkan
hutangnya.” (QS An-Nisa': 11)
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ
الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ
أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ ...
“Hai
orang-orang yang beriman, apabila salah
seorang kamu menghadapi kamatian, sedang dia akan berwasiat,
maka hendaklah (wasiat itu) disaksikan oleh dua orang yang adil di antara kamu
atau dua orang yang berlainan agama dengan kamu[1],
jika kamu dalam perjalanan di muka bumi lalu kamu ditimpa bahaya kematian”
(QS al-Maidah : 106)
Terdapat
juga hadis-hadis yang menganjurkan seseorang itu membuat wasiat. Dalam sebuah
hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Umar bahwa Rasulullah saw bersabda yang
bermaksud:
“Seseorang
Muslim yang mempunyai sesuatu yang boleh diwasiatkan tidak sepatutnya tidur dua
malam berturut-turut melainkan dia menulis wasiat disisinya.” (Muttafaqun
’alaih: Fathul Bari V: 355 no: 2738, Muslim III: 1249 no: 1627, ’Aunul Ma’bud
VIII: 63 no: 2845, Tirmidzi II: 224 no: 981, Ibnu Majah II: 901 no: 2699 dan
Nasa’i VI: 238).
Hadis ini
menyebut kalimah 'tidak sepatutnya' menunjukkan bahawa langkah persediaan perlu
diambil oleh setiap seorang Muslim dengan menulis wasiatnya kerana dia tidak
mengetahui bila ajalnya akan tiba. Kemungkinan kelalaiannya akan mengakibatkan
segala hajatnya tergendala dan tidak terlaksana.
Dalam
hadis lain, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
“Orang yang
malang ialah orang yang tidak sempat berwasiat”.(HR Ibnu Majah)
Dalam hadis
yang lain, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
"Barang
siapa mati dengan melakukan wasiat, maka matinya adalah pada jalan Ilahi dan
menurut Sunnah, mati dalam keadaan bertakwa dan (mengucapkan) Syahadah, mati
dengan mendapat ampunan." (HR Ibn Majah).
Comments
Post a Comment